Wednesday, March 10, 2010

Foursquare og Gowalla er pionerer

…for mobilens relevans-potentiale i Danmark

Mobilen som høj-relevant medie

I dialogbranchen hvor Undertegnede samt min medskribent er opvokset og pt. boltrer sig, tales der meget om relevans. Det er en af disciplinens vigtigste byggeklodser. Der sigtes således oftest på kommunikative elementer, som med størst sandsynlighed har relevans for den enkelte – eller i hvert fald lugter af det. Det kunne i praksis være segmenterede tilbagemeldings-mails på baggrund af surveys, direct mails på baggrund af bopælskommune eller tilrettede mysites på baggrund af online adfærd. Mulighederne er mange.

Hvor on- og offline mailings, surveys, Mypages og SMS er disciplinens grand old men, vil jeg plædere for, at mobilen som seriøs kanal først nu er ved at bryde igennem for alvor og i den grad er brugbar i en relevans-kontekst.

Jo, jo, der har i mange år været tale om Mobile Marketing, med SMS som drivkraft, ligesom WAP netværket har leveret spil og andre web-tjenester. Men mobilen har været betragtet som et værktøj i en isoleret niche, hvor en en inbound og/eller outbound SMS er grundelementet i kampagnen. I den integrerede marketing-proces giver dette bestemt visse muligheder i en given kampagne. Men som relevant tværmedialt dialogværktøj er mulighederne få. Og det er naturligvis ikke kun en mangel på forståelse for dialog eller kreativitet hos de mange mobil-løsnings leverandører, vi kan bebrejde – den teknologiske udvikling bærer også en del af skylden. Vi er blevet lovet guld og grønne skove af diverse mobil-selskaber længe, men som med så meget andet der kommer derfra, har det været varm luft.

Men vi har nu påbegyndt en ny æra, hvor mobiltelefonen i bedste Macluhan- stil i sandhed bliver en forlængelse af det menneskelige legeme. En æra hvor ringefunktionen er blevet et tertiært produkt. Jeg betragter da heller ikke længere mit Iphone abonnement som et mobilabonnement men derimod som et medie-abonnement. Det er først nu, at mange af vores våde drømme om mobilen som brugbar dialog-utility går i opfyldelse – også i et marketingperspektiv. De mange smartphones og de yderst brugbare applikationer i den fyldige Itunes app-store er konkrete eksempler på udbredelse. Ja, selv det stigende antal af smartphones-besøg på min arbejdsplads hjemmside er et solidt hint.

De 4 elementer der har udløst mobilens relevans-potentiale i Danmark

Vi har vidst længe, at mobiltelefonen havde et uudløst potentiale her i Danmark. Vi har jo kunne skæve mod Østen og USA, hvor mulighederne (som altid) er mange flere. Men det er altså først nu, at en egentlig potentiel høj “relevans-værdi” i brugen af mobilenheder i Danmark er blevet udløst. Jeg har i den sammenhæng identificeret de fire grundelementer, som jeg mener , har gjort dette muligt:

1. Teknologien fungerer godt nok til uproblematisk og gnidningsfri brug

2. Applikationerne er (vel-)udviklet

3. Brugerne er beviste om mulighederne og kender konventionerne

4. Brugen af de sociale medier har skabt en kultur, hvori der findes et naturligt behov og ønske om instant messageing. Med udbredelsen af Twitter og Facebook er logikken på plads: Ord som “status opdatering”, “What are you doing right know?” og “real-time” hænger uløseligt sammen.

Som sidste punkt antyder, spiller kulturen omkring de sociale medier og on-the-go, efter min mening, en afgørende rolle. Og hvor første bølge af applikationer og sociale utilities gjorde det muligt at sende ex Tweets via en appliaktion (før og nu også via SMS) fra mobilen, kombinerede anden bølge dette med brugerens geografiske position. Vi er efter min bedste overbevisning et sted i den tredje bølge, hvor ovenstående social location sharing kombineres med direkte word-of-mouth i form af anmeldelser/tips og et ekstra deltagende incentive-niveau i form af fx et spil/konkurrence-element.

Og så de to eksempler

To applikationer som er indbegrebet af tredje bølge er Foursquare og Gowalla. (som jeg selv nyder godt af). Og ingen grund til her at koble flere ord på disse to sociale netværk. Via nedenstående links kan du blive meget klogere (jf. naturligvis også evt. de officielle sites). Og så er det jo som bekendt bedst at prøve dem selv.

1. Foursquare

2. Gowalla

Når vi holder foredrag om tilgangen til de sociale medier i et marketingsperspektiv, runder vi af med et kig i krystalkuglen: Hvilke tendenser ser vi i DK? Hvad kommer der mere af? Og lur mig om disse to applikationer ikke er med næste gang, vi skal på turné, som repræsentanter for denne tendens. Jeg vil i øvrigt poste brugs-eksempler her på bloggen. For der findes allerede gode cases på den kommercielle brug af både Foursquare og Gowalla.

Mulighederne er mange – så brug dem.

[Via http://advertisingparadigm.wordpress.com]

No comments:

Post a Comment